Uncategorized

Bisul Tanda Darah Kotor?

Bisul yang mengerikan

Ingat lagi, waktu sekolah menengah dalam Form 4 kerap sangat kena bisul. Selalunya kena di bahagian yang menganggu pergerakan contohnya kaki. Sekali kena bisul nak solat pun seksa. Paling teruk kena dekat dahi. Dekat tengah plak tu, udah macam ultraman plak. Seketul besar ok!! adoyai.
Bila dah kena bisul kat dahi tu memang kena pergi klinik juga la. Malu kot, nak bagi kecut cepat. Aku pergi klinik swasta sebab nak cepat. Gigihla naik bus pergi pekan slim river tu nak pergi klinik. Memang pening wei sebab dia kat dahi kan. Mintak kebenaran warden deme pun gelak sebab seketul telur kat dahi. sabar jela ..

Bila sampai klinik , aku pun tak puas hati, tanya la Doktor kenapa ye saya selalu kena bisul. Sebab darah saya kotor ke? Tipikal orang orang tua jawab bile kena bisul.

Punca Bisul dan Cara Nak Hilangkan

Terus Doktor tu gelak, dia kata kalau darah kamu kotor tak hidup lama dah kamu. (macam tu la bunyi nya). Logik juga. Badan memang dipenuhi darah. Dia kata bisul ni sebab persekitaran kotor, air kotor ke, tak jaga kebersihan ke. Bakteria bakteria tu yang akhirnya jadi bisul.

Terus aku fikir, kalau bab kebersihan aku memang cerewet. Baju semua walaupun duk asrama aku la muka yang selalu kat tandas basuh baju. Sampai ada senior kata zati ni memang muka dia ja basuh baju. Hahaha. Tapi kalau air kotor mungkin la. Sebab aku ni memang sensitif air sikit. dan Abah pernah bagitau kawan dia kata air kat slim river tak bersih sangat. Kesahihannya tak tau la. Kalau aku kena bisul dan lepas cuti plak abah la tolong bagi pecah. Adoi sakit kot. Tapi selagi tak keluarkan bisa bisul memang lagi sakit. Bisul tu makin lama makin kurang dan terus hilang apabila tak duduk di Slim River tu. Jadi mungkin betul disebabkan air.

Tapi sebenarnya bisul ni kita dapat elakkan dengan tingkatkan imun sistem kita.  Kuatkan sistam pertahanan badan. Jadi bila ada bakteria datang menyerang, sistem pertahanan badan akan bertindak dan bisul tidak sempatla nak tumbuh. Antara yang saya boleh suggestkan cuba amalkan makan bawang putih. Bawang putih memang sangat elok tau tapi lalu ke nak makan mentah mentah tu???
Jangan risau, anda boleh cuba makan bawang putih yang sudah ditabletkan. Dan yang penting ia masih 100% semulajadi.


Bagaimana Ingin Dapatkan Garlic Complex?

Anda hanya perlu hubungi saya,

Izzati Ramlee
012-4701404
Shaklee ID : 1074222
Kawasan COD : IPOH atau kawasan berdekatan IPOH (Batu Gajah, kampar, Tapah, kuala kangsar)
Pos seluruh Malaysia

Facebook : https://www.facebook.com/nurulizzati.ramlee

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge